top of page

Jónás Judit


Mi volt az első motoros élményed?

Nekem 7 év lovaglás után teljesen idegennek tűnt az autó vezetése, mint műfaj, így egyszer apámnak mélyen a szemébe néztem és feltártam előtte a teljesen logikus és természetesen egyedüli másik opciót: motorozni fogok. Ő pedig nemcsak hogy támogatta, újrakezdő motoros lett belőle. A Safety-nél kezdtem először robogón, majd váltós motoron is.


A beavatás, az első motorozás?

Robogón, a Safety bevezető tréning keretein belül, nagyon megszerettem a robogókat. Sőt annyira a szívemhez nőttek, hogy az utcai motorom egy kis Vespa, ezen kívül az arzenál részét képezi egy Yamaha Jog R is. Az első váltós motoros élmény egy igen bátor próbálkozás volt, atyai unszolásra felültem egyre, hiszen bevezetőn meghallgattam, hogy kell vezetni, csak emlékszem még rá. Hát nem egészen, azon a tréningen visszaültettek robogóra, de egy felvilágosító tréning után jelentősen zökkenőmentesebben ment a dolog.


Első saját motor?

A legelső, ami rendszeres utcai használatra lett ítélve, egy Vespa GTS 125 Super Sport, 2022 második fele óta megvan, azóta volt már városban, hosszabb "túrákon" nagyobbacska szomszéd településekig/városokig, sőt, egyszer még autópályán is. Újabban azzal fenyegetem, hogy befogom pályázni, hogy ne csak vicc legyen a nevében a "Sport".


Motorozol utcán? Van utcai motorod? (ha igen milyen)

Igen, ezzel a céllal tanultam meg motorozni alapvetően. Utcai fenevadnak vagy az olasz csodát hajtom, vagy apa CBR-ét kötöm el.


Hogy kerültél kapcsolatba a motorversenyzéssel? (hol mentél eddig milyen kategóriában)

Még a robogós tréningeken nézegettem, hogy mennyire menőn néz ki és mennyire szórakoztató lehet már az, ahogy az oktatók döntögetik a szlalomos feladatnál a motorjaikat, és én is szerettem volna úgy csinálni. El is kezdtem valahol a 4.-5. tréningem környékén, amikortól is kezdődött az "ezt a pályán csináld, ne itt" felszólítás egészen hosszú életű pályafutása. Itthon is jól ismert volt, és ugyan tényleg komolyan vettük/vettem az oktatók intését, néha családon belül nevettünk rajta. Aztán valamikor apa elhívott, hogy az egyik ismerősének a fia motorversenyzik (nem cbr kategóriában), milyen menő, van-e kedvem kimenni és megnézni, engem meg akkor és most is érdekel sok minden ami motor, szóval elmentem. Ott láttuk először a cbr-eseket. Apának már amúgy is felkeltette az érdeklődését a pályamotorozás, és ő előbb ment tréningekre és nézett ennek jobban utána, én akkor még csak nézni mentem ki, mert ugyan engem is izgatott, kicsit féltem tőle.


Hogy jött a CBR kupa a képbe?

Kismotor, ezt még én is tudom vezetni :D Meg persze az rántott bele jobban, hogy apa nagyon lelkesedett iránta, és általa, még eleinte nézőként (először még csak a kis félelem miatt, majd később az elhúzódó sportorvosi engedélyek miatt is) ismerkedtem a csapattal. Ők is sokat kérdezték, hogy jó, jó, de én mikor jövök már végre versenyezni, nekem is nagyon megtetszett, szóval így lettem cbr-es.


Mi a motiváció a számodra a versenyek összességében vagy akár egy konkrét versenyen?

Nagy buli szokott a mezőny végénél is lenni, nyilván cél, hogy minél előkelőbb helyre kvalifikáljam/verekedjem magam. Illetve a versenyhelyzet kihozza belőlem a legjobbat, mindig verseny közben mentem a leggyorsabb köreim, és érdekes azokat elemezni a fejlődés érdekében, hogy mit hogy csináltam másképp, mint ahogy szoktam. Az pedig még ennek tetejébe is nagyon tud húzni/motiválni, ha üldözök valakit, legyen az előzés céljával, vagy küzdelem, hogy ne szakadjak le tőle annyira.


Kedvenc pálya/nemszeretem pálya?

A Ser-ringet nagyon szerettem, bár nagyon régen nem mentem már rajta. Azon kívül szeretem Visontát és Kakucsot bal irányban. A mumus a mumuspályákon én vagyok :D

Mennyi az idő? Melyik pályán milyen időket tudsz?

Tapasztalat híján nem sokkal tudok büszkélkedni, leginkább a kakucsival (balra, jobbra 1-2 másodperccel el vagyok maradva), ami a félszezon utáni csúcsformámban volt egyszer is 52-53, és a visontaival, ami 1:07 és 1:05 között mozog.


Vezetni szeretsz, előre menekülni, vagy inkább lekövetős, a végén kibújós elképzeléssel mész?

Igény volna rá hogy előzgessek, mert engem ez hajt, örülök, ha egy-egy versenyen tudok egy valakit előzni, és az is sokszor a kvalifikációs helyemért megy, mert a rajtjaimon van még bőven mit csiszolni.


Edzésen, vagy időmérőn használsz valamilyen taktikát, elgondolást?

Különösebb időmérős taktika nincs, igyekszek mindenkit, aki gyorsabb, elengedni, hogy őket se tartsam fel jobban, mint kéne, és én is minél hamarabb tudjak minél több "tiszta" kört menni. Edzéseken pedig csak mindig egy kicsit jobb szeretnék lenni, mint az előzőn, vagy új dolgokat próbálgatni.


Mennyit edzel a versenyekre? Hova jársz edzeni? A pálya-edzéseken kívül készülsz-e még valahogy a versenyekre?

Általában csak annyi, hogy hetente egyszer-kétszer kijárok pályázni, és ezt van, hogy meg is sínylem mondjuk egy háromnapos visontás edzésnapok+verseny sorozatával a vége felé.


Szerinted ki a legnagyobb ellenfeled, kikre gyúrsz, kit szeretnél elkapni?

Senkire, de mindenkire. Nem akarok senkit se kipécézni, és nem is arról szól nekem, hogy X-et és Y-t sikerüljön kielőzni, ám az, hogy minél előrébb érjek be, mégiscsak célom. Esetleg amihez szeretném tartani magam, hogy eddig is gyorsabb voltam legalább egy kicsit, mint apa, és ezt tartani, amíg lehet - kiderülhet még, hogy apámban egy olyan fékezhetetlen tehetség lakozik, ami idő kérdése, hogy felszínre törjön, és elkenje mindannyiunk száját.


Vannak hátsófékes és csak első fékkel fékező pilóták, te melyik vagy?

Mivel az utcai motoros képesítésem előbb jött, mint a pályamotoros, külön erőfeszítés volt engem leszedni a hátsó fékről, úgyhogy most kizárólag elsőfékes vagyok (csúsztatom én így is eleget).


Ki szereli a motorodat? Valakire rábízod, vagy te csinálod egyedül?

Minden ilyen műszaki kérdést apa intéz, ő és Kinczel Csaba csinálja mindkettőnknek a pályamotorokat.


Mi a kriptonitod, ha van egyáltalán ilyen?

Leginkább saját magam és fejben a korlátaim. A feszültséget se bírom jól, de ezt verseny alatt helyén tudom kezelni.


Hogy látod, mik az erősségeid?

Nagyon jó képek készültek rólam már a pályamotoros karrierem elején is, amellett, hogy ritka fotogén módon tudom dönteni a motort :D Komolyra fordítva a szót, úgy gondolom, nagy lelkesedéssel is csinálom, ami mindenképp segít, hamár kicsit oldschool a pozícióm.


Amiben fejlődnöd kellene?

A pozíciómon még bőven van mit faragnom. Mi sem illusztrálja jobban, mint hogy rám már úgy köszönnek rám Kakucson, hogy "ú, te vagy az, aki szögegyenesen ül a nagyon döntött motoron???"


Mi volt a legizgalmasabb pályázós történeted? Legnagyobb meccselés, életed versenye? És a legviccesebb sztori?

Nekem az összes verseny "izgalmas" a rajtnál kialakuló szívrohamok miatt, valamiért túlizgulom az összeset. Az menő amikor a kis fenevad cbr-en hasonló időket megyek mint a jóval nagyobb motorok.

A legviccesebb sztori életem első versenyén az "urgórajt", amikor én hülye kidobtam a kuplungot, gondolván, 125-ös motor, csak nem tudom magamra rántani - majd első kerékkel a levegőben konstatálnom kellett, hogy tévedtem, nem is kicsit. Aznap a jól ismert "minden, ami elromolhat, el is fog" törvény érvényesült az előkészületek terén, végül ez a kis bakim dobta fel a napot - szó szerint is :))


Ezen kívül talán az euroringes verseny. Nem voltam még olyan tempós pályán azelőtt, szóval amúgy is kissé bátortalanul álltam hozzá már a szabadedzéshez is (majd jött a lesből támadó második sikán, annak eredményeként, hogy nem néztem át elég részletesen a pályarajzot). Versenyen a rajtnál való szokásos bénázásom miatt is többen lerajtoltak, és nem tudtam visszaszerezni a pozícióm, de próbálkozás közben egyszer majdnem kizúgtam a rajt utáni második kanyarban, illetve néhány kör múlva az első sikán első kanyarját és az azt követő egyenesebb szakaszt csúszva tettem meg. Ez volt az első verseny, a másodiknál pedig megfogadtam, hogy elengedem egy kicsit. Nem csak én tettem így, hanem a kipufogón lévő egyik hegesztés is, így az utolsó két kört félig leszakadt kipufogóval tettem meg. Én persze nem tudtam, mitől változott meg a cbr gyönyörű, mély, selymes búgása, és hallat most kínkeserves darálóhangokat, ment az ötletelés, hogy a motorblokk kiadta a lelkét, éppen valami bowdenjét rágcsálja, bogarat darálok, vagy micsoda, de mivel a hangján kívül nem volt semmi baja, még csak körbevittem. A parc fermében pedig konstatáltuk, hogy a kipufogót a szentlélek tartotta, mert nem elég, hogy félig már lefittyedt, a kipufogóvéget tartó rúd is elrepedőfélben volt.


Végezetül mik a legjobb eredményeid, mik a konkrét terveid, céljaid a jövőre nézve?

Konkrét célom, hogy kellő önbizalommal tudjak mozogni versenyhelyzetben is, és hogy tudjak minél többet javulni. Szeretnék lemenni a második szezonomban 50 alá Kakucson, amihez még rengeteget kell edzenem, de nagyon remélem, hogy meglesz. Ja, és természetesen az egyedi festés, a livery a pályamotorokra. :D


17 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentários


Os comentários foram desativados.
bottom of page